Asia

Jamal Khashoggi biography: 13 things about Saudi Arabian journalist

Jamal Ahmad Khashoggi (جمال أحمد خاشقجي) was a Saudi Arabian journalist of Turkish descent. Here are 13 more things about him:

  1. He was born in Medina, Saudi Arabia to fabric shop owner Ahmad Khashoggi and Esaaf Daftar Khashoffi. His grandfather Muhammad Khashoggi, who is of Turkish descent, served as the personal physician of King Abdulaziz Al Saud, the founder of the Kingdom of Saudi Arabia. (a) (b)
  2. He was engaged to Hatice Cengiz. He and his first wife Rawia al-Tunisi had two sons and two daughters before their divorce. After the divorce, he had two more marriages that also ended in divorce. (a)
  3. In 1982, he graduated from Indiana State University with a bachelor’s degree in business administration. (a)
  4. From 1983 to 1984, he was a regional manager for Tihama Bookstores. (c)
  5. From 1985 to 1987, he was an assistant manager for the Arabic newspaper Okaz and a reporter for Saudi Gazette. In 1986, he joined the English-language Arab News. (a)
  6. From 1987 to 1990, he was a correspondent for Al-Sharq Al-Awsat, Al-Majallah and Al-Muslimoon. He covered second Gulf War and Afghan War. (c)
  7. From 1990 to 1991, he was the managing editor and acting editor-in-chief of Al-Madinah. From 1991 to 1999, he was a correspondent for Al-Hayat, an Arabic daily based in London, England. (c)
  8. From 1999 to 2003, he was the deputy editor-in-chief of Arab News. In 2003, he started serving as a regular political commentator for MBC, BBC, Al Jazeera TV, Abu Dubai and Dubai TV. In the same year, he became the editor-in-chief of Al-Watan, which is based in Riyadh, Saudi Arabia. He was later fired for criticizing the religious establishment but in 2007, he was reinstated. (a) (c)
  9. From 2003 to 2007, he served as media adviser to Prince Turki al Faisal. (a)
  10. In 2010, he resigned as an editor of Al-Watan. (a)
  11. In 2015, he was appointed to run Al-Arab, a television station based in Bahrain, to compete with Al-Jazeera, which is run by Qatar. Owned by the billionaire Prince Alwaleed bin Talal, Al-Arab was shut down after its inaugural broadcast. (a)
  12. In September 2017, he fled Saudi Arabia and went into self-imposed exile after falling out with Saudi’s Crown Prince Mohammed bin Salman. (d)
  13. On October 2, 2018, which was 11 days before his 60th birthday, he entered the Saudi consulate in Istanbul, Turkey to obtain documents related to his planned marriage with his fiancée Hatice Cengiz. He was never seen leaving. (d)

SOURCES:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.